Sammanfattning

Vi pratar om hur du botar alla skador och förblir frisk! Samt alla mindre konventionella metoder för att bli skadefri! Jesper sågar naprapater och Pelle pratar om sina 4 pelare för att vara hälsosam och skadefri!

Bildresultat för injury

Vad alla (icke-traumatiska) skador beror på

  • Överbelastning – repetetiv/enformig/ovarierad rörelse kombinerat med svaghet/stillasittande/ogynnsamma biologiska förutsättningar

Pelles 4 Pelare för Hälsa

  1. Sömn – (=stressreducering/återhämtning)
  2. Socialt umgänge – (=smärtreducering/hormonoptimering/inflammationsdämpande)
  3. Näring – (=inflammationsdämpande/hormonoptimering/läkningsoptimering)
  4. Rörelse – (=förhindrar kroppen från förfall/rätt varierad rörelse essentiellt för en skadefri kropp)

Vad vi gör

  1. Går till Fysioterapeut
  2. Struntar i att göra som terapeuten säger/Gör det inte på det sättet som terapeuten sa/Misstror terapeuten
  3. Betalar 600/h för att gå till en Naprapat, Kiropraktor eller Massör som lindrar symptomen.
  4. Blir snart sämre igen och påstår att ingenting hjälper.

Vad vi borde göra

  • Svar ja? Gå vidare. Svar nej? Åtgärda problemet tills du kan svara ja.
  1. Tränar och rör jag på mig tillräckligt? (mer än 3 gånger i veckan, 10k steg per dag och stående minst 15 min/h)
  2. Tränar och rör jag på mig i aerobiska aktiviteter och varierat? (inte bara gym, inte bara fysiskt arbete, osv.) 
  3. Äter jag näringsrikt? (en näve grönsaker till lunch och middag varje dag)
  4. KRIS: Har jag gått till fysioterapeut och gjort som den har sagt?
  • Har du svarat ja på alla ovanstående frågor och fortfarande har problem så ljuger du.

Mer om Pelles 4 Pelare för Hälsa

  • Hokus-Pokus Holistiskt tänk som utan tvekan påverkar skador och smärta

Sömn

  • Min poäng med CZ-syndromet är alltså att mer eller mindre alla lider av kronisk stress och sömnbrist idag. Har man svårt att sitta still och inte göra någonting i tio minuter så är man drabbad. Samtidigt förvärrar stress och sömnbrist precis alla processer i kroppen, så oavsett om du har en knäskada, fibromyalgi eller bara mår lite dåligt, så borde alla börja med stressreducering och göra allt för att öka sin mängd sömn.

Socialt umgänge och närhet 

  • Det som stör mig mest med digitaliseringen är alltså att vi blir deprimerade av att inte få tillräckligt med äkta social kontakt eftersom det påverkar alla feel-good hormoner i kroppen. Det leder till mer isolering, mer smärta, mer inaktivitet, mindre sömn, mer stress och att vi äter mindre näringsrikt. 

Näring

  • Socker, skräpmat och mjölkprodukter kontra grönsaker. Det finns en alkaline diet som säger att vi kan höja vårt PH-värde i blodet och därmed förbättra i princip alla processer som pågår i kroppen. Det finns förstås sjukt mycket kritik mot det här och det påverkar aldrig PH-värdet på något signifikant sätt egentligen, men om jag byter ut snack om PH-värde mot “inflammation” istället så kan jag argumentera för att skräpmat, socker och mjölkprodukter leder till vad man av pedagogiska skäl kan kalla låg-aktiv inflammation i blodet och kroppen, vilket leder till övervikt såväl som skador och ohälsa. Till motsats har vi såklart någon form av medelhavskost med olivolja, tomat, grönsaker, bär och nötter, vilka alla är anti-inflammatoriska på så sätt. Ät det som har mycket mikronutrienter helt enkelt.  

Rörelse

 

  • Brist på variation/rörelse = Vi är byggda för Uthållighet och i ständig lågintensiv varierad rörelse – ju mer vi kan efterlikna detta desto bättre. Men om vi bara sitter stilla kan vi faktiskt överbelasta systemet på så sätt att ryggen sitter i en krökt position för länge och på så sätt överbelasta ländryggen samtidigt som vi tappar bålkontroll och vips har du ländryggssmärta.
  • Överbelastning = Sedan är det uppenbart att om du rör dig på samma sätt över samma underlag och anstränger samma muskler på samma sätt så kommer du att ta stryk. Med det sagt är vi inte gjorda för att lyfta hundratals kilo på gymmet, självklart inte heller sitta stilla på kontor.

Sveriges Bästa Podcast Inom Personlig Utveckling

Tack för att du stöttar Sveriges bästa podcast inom personlig utveckling. Med ambitionen att Hashtag Livet Podcast ska vara Sveriges bästa podcast vill vi gärna få feedback.

Man kan bara vara Sveriges bästa podcast genom lyssna på sina lyssnare. Kommentera, recensera, skicka till en vän och ge feedback till Sveriges bästa podcastGilla Sveriges bästa podcast Hashtag Livet på facebook och prenumerera på vår podcast på Itunes för Apple eller Android!

I dagsläget finns det inte någon konsensus över vilken podd som är Sveriges bästa podcast. Se till att ge Hashtag Livet Podcast feedback för om dom är Sveriges bästa podcast. Sveriges bästa podcast utses givetvis inte i kvantitet, utan i kvalitet. Hashtag livet satsar på att vara Sveriges bästa podcast i kategorin självhjälp och personlig utveckling. Om man vill vara välinformerad och intelligent ska man lyssna på Hashtag Livet Podcast för att det är Sveriges bästa podcast inom kategorin självhjälp och personlig utveckling.

Kommentera

Din mail kommer inte att synasRequired fields are marked *

Hashtag Livet © 2017