Sammanfattning

Vi diskuterar skillnaden mellan att göra det vi tror att vi vill och det vi faktiskt behöver. Pelle delar sin lista över saker vi faktiskt behöver för att vara lyckliga och Jesper säger att han har rekordet på att hoppa långt på Åland.

Veckans Bok – Principles  

Image result for principles ray dalio

I boken Principles får alla som är intresserade av ledarskap och företagande insyn i en av världens bästa fondförvaltares ramverk för att lyckas nå sina mål och fatta bättre beslut.

LYSSNA PÅ BOKEN GRATIS GENOM ATT PROVA AUDIBLE

14 Gyllene Regler För Att Vara Lycklig

  1. Öva på mening och att ge  – lev för någonting som är större än dig själv och hjälp andra på ett eller annat sätt. Var snäll och fokusera på vad som ger dig mening istället för nöje.
  2. Utöva empati och andras perspektiv – psykopater är några av planetens mest olyckliga personer för att dom är okapabla att känna empati och gå ut ur sitt eget huvud. Spendera så lite tid som möjligt i ditt eget huvud och försök gå in i andras huvud. Empati är det första vi förlorar så länge det finns en datorskärm i rummet.
  3. Öva på att sätta mål och uppnå mål – Sträva efter någonting bättre, utsätt dig för problem och svårigheter som du kan överkomma för att uppnå bättre resultat.
  4. Öva hopp och optimism – Det viktiga är att om man vill prestera och åstadkomma någonting så måste man vara optimistisk på något sätt. Tvinga inte dig själv att vara glad om du inte är det, men om du kan se på en situation ur ett optimistiskt perspektiv så är det bättre.
  5. Öva på att vara offline – Vi är alltså experter på att välja nöje över mening. Att försöka vara offline är ett sätt att tvinga sig själv göra det som känns mer meningsfullt istället för det som ger oss nöje.
  6. Öva på att vila och återhämta dig – Ta paus oftare och distrahera dig mindre. Spendera inte varje minut av din vakna tid åt att stimuleras utan ge dig själv tid att tänka, reflektera och smälta allt som händer i ditt liv.
  7. Öva målmedveten stress – När du ska träna eller stressa kroppen, försök att stressa kroppen mer än tidigare för att målmedvetet öka din kapacitet, självförtroende och skicklighet.
  8. Öva mindfulness och meditation – Lär dig lyssna på rösten i ditt huvud, som alla har men som inte alla är medvetna om. För att vara lycklig och stabil så måste man ha koll på hur man pratar med sig själv och hur man kan skruva ner volymen på den rösten vid behov. För de flesta så går man runt som en total slav för vad som händer i ens tankar och känsloliv. Men kan du modifiera det så har du nyckeln till livet.
  9. Utöva fysisk aktivitet – syresätt din hjärna, öka cirkulationen och produktionen av serotonin på det enda sättet man vet kan mäta sig med antidepressiv medicin. Mår du dåligt och inte är fysiskt aktiv så vet du varför.
  10. Utöva social interaktion och intimitet – ökar även hormonet oxytocin, får dig att reducera stress, öka empati och kan resultera i flertalet av ovanstående regler. Vi lever i en värld där alla isolerar sig mer och mer på grund av teknologi. Men det går att ändra på.
  11. Öva tacksamhet – Sänk dina förväntningar för hur du tycker att ditt liv borde vara. Försök uppskatta allt för vad det är.
  12. Öva långsiktigt åtagande (commitment) – Minska din känsla av alternativ och fokusera på vad du faktiskt har och gör idag. Bind upp dig till personer och mål så att du kan nå nästa nivå i dina relationer och ambitioner.
  13. Öva på att sova mer – Tillsammans med att ”äta tillräckligt” så är att ”sova tillräckligt” helt avgörande för vårt välmående. Ju mer du kan sova desto bättre. All sömnbrist resulterar i mindre lycka och mer missnöje.
  14. Öva på att vara i naturen (utan musik eller teknologi) – Bo nära parker och växtlighet. Motionera i naturen och var i naturen så mycket du kan.

Kommentera

Din mail kommer inte att synasRequired fields are marked *

Hashtag Livet © 2017