Sammanfattning

Den mer praktiska delen för hur vi ska tillämpa dom fyra strategierna! Med många praktiska exempel!

Distraktion

Strategisk tillämpning av distraktion är att inte göra det när man redan lider av stress, för då blir problemet värre. Det är alltså typiskt att folk ska titta på serier när dom egentligen har något arbete som ska göras = HELT FEL strategi. 

Men om du exempelvis:

  • Är sjuk
  • Har långtråkigt 
  • Har ont i kroppen
  • Eller bara generellt vill att dagen ska passera

Då är distraktion strategin för dig. 

Isolering

Ta inga tunga droger, men exempelvis alkohol är en “isolerande” drog. Alkohol är ohälsosamt, men om du måste dricka alkohol för att ta dig ut med kompisarna och på så sätt få lite socialt umgänge så är vinsterna större än skadan. Så till den grad droger aktiverar dig med folk du tycker om och får dig att sluta överanalysera världen, kan det vara bra. Detsamma med vissa mediciner osv. 

Annars är den isolering en effektiv strategi när vi stänger av sociala medier, och inte vet vad andra gör, inte tittar på nyheterna och inte vet vilka krig och problem världen står inför, inte lyssnar på skvaller eller liknande.

Koppla bort allt som påminner dig om lidande i världen och ditt liv. 

Anchoring – Förankring

Skriv ner alla dina drömmar och mål. Kanske är det genuint så att du kommer må lite bättre om du får mer pengar, större hus eller liknande? Oavsett om det stämmer eller ej så kan du hitta någonting annat att förankra lycka till som kan få dig lite entusiastisk.  

Känslan vid intensiv träning kan också beskrivas i form av förankring – folk som blir bra på någon sport eller bara vältränad generellt lär sig ofta associera känslan med utmattning efter ett hårt träningspass som att man har gjort något bra och varit duktig. 

Var medveten om vad du förankrat din lycka till. Om det är något konstruktivt. Är det vädret så kanske du borde flytta söderut. 

Sublimination

Jämför ditt liv med en afghansk kvinnas. Du har ett relativt bra liv. 

Skriv ner alla saker du är tacksam för. 

Låtsas att du är på väg på din drömresa när du kliver upp kl 6 på morgonen. 

Visualisera dig själv uppnå alla dina drömmar och mål. 

Låtsas som att du är din hjälte eller idol – varje dag. 

Kommentera

Din mail kommer inte att synasRequired fields are marked *

Hashtag Livet © 2017